SEO strategie

Zo maak je een Goede SEO strategie

De basis voor kwalitatief goede zoekmachine optimalisatie (SEO) is een goed plan. Dit noemen we ook wel een SEO Strategie. Deze strategie bepaalt het succes van je campagne. Omdat bij SEO vaak langer duurt voordat je resultaat ziet is deze strategie belangrijk. Je voert deze namelijk maanden achter elkaar uit.

SEO strategie

Wat is een SEO strategie?

Een SEO strategie is een plan dat bedrijven gebruiken om hun website te optimaliseren voor zoekmachines. Het doel is de website hoger te laten ranken in de zoekresultaten, waardoor meer verkeer naar de website wordt getrokken. Een SEO strategie omvat onder andere technische optimalisaties, zoekwoordonderzoek, contentontwikkeling, content verbetering, het opbouwen van autoriteit door middel van linkbuilding en situatie afhankelijke optimalisaties.

Hoe maak je een SEO strategie?

Een SEO strategie maak je door de huidige resultaten te analyseren, kansen te inventariseren, doelen te stellen en uitvoerbare taken te maken die jij in de aankomende periode uit gaat voeren. 

Wat er precies moet gebeuren verschilt per situatie. Een E-commerce website heeft andere optimalisaties nodig dan een informatieve blog. Dit is ook niet gek. Een webshop heeft, normaal gesproken, meer pagina’s dan een informatieve blog omdat elk product een eigen URL krijgt. Websitetechniek en een goede structuur zijn in dit geval belangrijker dan bij een informatieve blog.

Het is dus belangrijk om prioriteiten te stellen. De onderdelen die altijd terugkomen in een SEO strategie zijn:

  • Technische optimalisaties
  • ON-page optimalisaties
  • Nieuwe content schrijven
  • Oude content verbeteren
  • Het opbouwen van autoriteit

Hoe stel je prioriteiten in een SEO strategie?

Inventariseer waar de kansen liggen en onthoud het doel van de zoekmachine:

“Het doel van de zoekmachine is het beste antwoord geven op de zoekvraag.”

Dit betekent automatisch dat de zoekmachine een aantal dingen moet kunnen:

  1. De zoekmachine moet alle belangrijke URL’s kunnen crawlen (ophalen) zodat
  2. De zoekmachine de informatie van jouw website kan verwerken en begrijpen om te bepalen of
  3. Jij het beste antwoord geeft op de zoekvraag.

Dus je stelt prioriteiten in een SEO strategie door:

  1. Duidelijk te krijgen waar je voor wilt ranken (Analyse)
  2. Het beste antwoord te geven op de bijbehorende zoekvraag (Content)
  3. Ervoor te zorgen dat de zoekmachine deze pagina’s op kan halen (Techniek)
  4. Ervoor te zorgen dat de zoekmachine deze pagina’s begrijpt (ON-page)
  5. Ervoor te zorgen dat de zoekmachine deze pagina’s vertrouwt (Autoriteit)

Hoe geef je het beste antwoord op een zoekvraag?

Het beste antwoord geven op de zoekvraag is moeilijker dan het lijkt. Dit komt namelijk omdat heel veel zoekopdrachten geen duidelijke vraag bevatten. Daarom laat de zoekmachine ook verschillende opties zien.

Veel websites en bedrijven die SEO uitvoeren gaan de mist in bij het begrijpen van de intentie van de zoekvraag. Wat wil de zoeker terug zien?

Je kan de intentie opdelen in:

  1. Informatief
  2. Commercieel

Bij informatieve intentie willen ze informatie ontvangen op een vraag. Bij een commerciële intentie willen ze over gaan tot een aankoop. 

Bij een zoekopdracht met de intentie tot het verkrijgen van informatie is het belangrijk om deze informatie te geven, vervolgvragen te beantwoorden en te laten zien aan de zoekmachine dat jij over autoriteit over het onderwerp beschikt.

Bij een commerciële zoekopdracht is het belangrijk dat jouw resultaten voldoen aan de zoekopdracht. Productaanbod en complementaire producten zijn in dit geval belangrijk. Aangezien je direct over kan gaan tot een aankoop moet de website te vertrouwen zijn. Financiële gegevens van de zoeker worden namelijk gedeeld. Vertrouwen is daarom belangrijk en de zoekmachine kijkt naar zogenoemde vertrouwenssignalen zoals kwalitatieve backlinks die verwijzen naar de website.

Je geeft dus het beste antwoord op de zoekvraag door volledig aan de informatieve of commerciële zoekintentie van de zoeker te voldoen.

SEO strategie vormgeven

Voorbeelden SEO Strategie

demo-attachment-224-Group-39
demo-attachment-223-Group-28
demo-attachment-222-Group-29

E-commerce

Voorbeeld van een SEO strategie van een E-commerce webshop

Informatieve blog

Voorbeeld van een SEO Strategie van een informatieve blog

Zakelijke dienstverlening

Voorbeeld van een SEO strategie voor de zakelijke dienstverlening

Lokale SEO strategie

Voorbeeld van een lokale SEO strategie