Word jij lokaal gevonden?
Lokale SEO
Lokale SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie gericht op het verbeteren van de online zichtbaarheid bij lokale zoekopdrachten. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer iemand zoekt naar een specifiek product of dienst in de buurt. Hier lees je hoe jij lokaal gevonden kan worden met je website.

Wat is het doel van lokale SEO?
Het doel van lokale SEO is de online zichtbaarheid van een bedrijf in de lokale zoekresultaten te verbeteren, zodat het bedrijf gemakkelijker gevonden kan worden door mensen in de buurt. Dit verhoogt naamsbekendheid, interacties met potentiële klanten en kan zorgen voor een groei in omzet.
Hoe doe je lokale SEO?
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om lokale SEO voor je bedrijf te verbeteren. Een van de belangrijkste dingen is om ervoor te zorgen dat de basisgegevens van je bedrijf, zoals je naam, adres en telefoonnummer (NAP), consistent en accuraat zijn op al je online profielen en op je website. Dit kan helpen om ervoor te zorgen dat zoekmachines je bedrijf gemakkelijker kunnen vinden en tonen in de lokale zoekresultaten.
Verder is het ook belangrijk om lokale keywords te gebruiken op je website en in je online profielen. Dit zijn zoekwoorden die specifiek gerelateerd zijn aan je bedrijf en de locatie waar je gevestigd bent, zoals de naam van je stad of regio. Door gebruik van de juiste zoekwoorden kun je ervoor zorgen dat je beter wordt gevonden.
Tenslotte kan het ook helpen om reviews en beoordelingen van klanten te verzamelen en te tonen op je website. Dit is voornamelijk belangrijk voor je Google Bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf). Dit vergroot het vertrouwen van je bedrijf en zorgt ervoor dat je beter scoort in de lokale zoekresultaten.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van dingen die je kunt doen om lokale SEO voor je bedrijf te verbeteren. Het is belangrijk om te onthouden dat dit een continu proces is, en dat het belangrijk is om regelmatig te blijven werken aan je online aanwezigheid om ervoor te zorgen dat je blijft presteren in de lokale zoekresultaten.
Twee lokale SEO strategieën
In de basis zijn er twee lokale SEO strategieën. De eerste is het optimaliseren van jouw eigen Google Bedrijfsprofiel. De tweede strategie is het optuigen van meerdere “locatie-pagina’s”. Dit zijn pagina’s die je optimaliseert voor de combinatie van jouw product of dienst en een specifieke plaatsnaam. Hieronder leggen wij de twee lokale SEO strategieën uit.
Strategie 1: Google Bedrijfsprofiel optimalisatie
98% van alle mobiele zoekopdrachten gaat via de zoekmachine Google. In deze zoekresultaten laat Google, bij lokale zoekopdrachten, vaak een top 3 bedrijven en een Google Maps zien van bedrijven die jouw zoekopdracht aanbieden Zie een voorbeeld hieronder.

Het algoritme van Google bepaalt welke bedrijven hier worden vertoond. We moeten hier het doel van de zoekmachine niet vergeten namelijk: “Het beste antwoord geven op de zoekvraag”. Op basis hiervan gelden bepaalde ranking factoren.
Wat zijn ranking factoren?
Ranking factoren zijn criteria die zoekmachines gebruiken om te bepalen hoe hoog een website in de zoekresultaten wordt weergegeven voor een bepaalde zoekopdracht. Er zijn veel verschillende ranking factoren die van invloed kunnen zijn op de positie van een website in de zoekresultaten, zoals de kwaliteit en relevantie van de inhoud op de website, de snelheid van de website, de gebruiksvriendelijkheid van de website, en de autoriteit en betrouwbaarheid van de website.
Het is belangrijk om te onthouden dat er geen enkele lijst van ranking factoren bestaat die geldt voor alle zoekmachines. Elk zoekalgoritme is anders en maakt gebruik van zijn eigen unieke set van ranking factoren om de relevantie en kwaliteit van websites te beoordelen. Het is daarom belangrijk om te blijven experimenteren en te blijven leren over wat werkt voor jouw website, jouw niche en jouw aanbod.
Wat zijn de Google Bedrijfsprofiel rankingfactoren?
De rankingfactoren van Google Mijn Bedrijf zijn de criteria waarmee Google bepaalt hoe hoog een bedrijf in de zoekresultaten van de Google Bedrijfsprofielen wordt weergegeven. Er zijn verschillende rankingfactoren die van invloed zijn op de positie van een bedrijf in de zoekresultaten. De belangrijkste factoren zijn:
- De kwaliteit en relevantie van de informatie die is verstrekt over het bedrijf
- De beoordelingen en recensies van klanten
- De afstand tussen het bedrijf en de locatie van de zoekopdracht
- De ingevulde categorie in het Google Bedrijfsprofiel
- De ingevulde naam van het Google Bedrijfsprofiel
- De titel, koppen en tekst op de homepage van de opgegeven website
Strategie 2: Locatie pagina's
Locatie pagina’s zijn geoptimaliseerde pagina’s die als doel hebben om te ranken voor de zoekwoorden met combinatie product/dienst + plaats. Wanneer locatie een rol speelt en jij daar levert kan je hier een pagina voor aanmaken. Deze specifieke pagina laat je vervolgens ranken.
Omdat Nederland meer dan 2500 woonplaatsen heeft kan deze strategie interessant zijn. Je verzamelt alle plaatsnamen die voor jouw interessant zijn en maakt hier een pagina voor aan. Wat is interessant? Dat hangt van je eigen aanbod af.
Ben je loodgieter en werk je het liefst alleen bij jouw in de stad? Dan heb je een één locatie-pagina genoeg. Werk je door heel de provincie? Dan verzamel je de grootste plaatsen en maak je daar specifieke pagina’s voor waarin je uitlegt wat jij in deze plaats levert. Zie het voorbeeld hieronder.

Lokale SEO tips
Lokale SEO is gericht op het verbeteren van de zichtbaarheid van een bedrijf op lokale zoekresultaten. Hier zijn enkele tips om uw lokale SEO te verbeteren:
- Zorg ervoor dat uw bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer (NAP) consistent zijn op alle platforms, waaronder uw website, sociale media-accounts en lokale directories.
- Voeg een locatiepagina toe aan uw website om meer informatie te geven over uw bedrijf en de diensten die u aanbiedt in de specifieke regio waar u zich bevindt.
- Maak gebruik van lokale trefwoorden op uw website en in de titel en meta-tags van uw webpagina’s. Dit kan helpen om ervoor te zorgen dat uw website hoger in de lokale zoekresultaten verschijnt.
- Vraag tevreden klanten om recensies te schrijven op lokale directories en op uw Google My Business-pagina. Dit kan helpen om uw online reputatie te verbeteren en uw lokale zoekresultaten te versterken.
- Maak gebruik van sociale media om uw bedrijf te laten zien aan mensen in de omgeving. Dit kan helpen om uw merknaam te vestigen en uw lokale zichtbaarheid te vergroten.
Testimonial
Wat Anderen Over Ons Zeggen

Jeroen Idzinga
- Afgelopen jaar

Pieter van der Vinne
Flexzakelijk
