Wat is SEO?

Wat is SEO?

Search Engine Optimalisation, oftewel SEO, is het optimaliseren van jouw website om gratis organische bezoekers te ontvangen via zoekmachines. Echt gratis? Ja echt gratis. Het is daarom ook belangrijk onderdeel binnen de online marketing. Hieronder lees je meer over SEO.


#1

Hoe werkt SEO?


SEO is het optimaliseren van een website om hoger te scoren in een zoekmachine. Dit betekent dus dat een zoekmachine jouw website beoordeelt voor een bepaald zoekwoord. Degene met de hoogste beoordeling komt op plek nummer 1 te staan in de zoekresultaten. De nummer 2 op plek nummer 2 etc. Dit zijn dus geen advertenties, dat noemen ze Search Engine Advertising (SEA). Zie hieronder het voorbeeld van organische zoekresultaten door SEO op de term "grasmaaier kopen".

SEO zoekmachine resultaat?

Zoals je je voor kan stellen ontvangt de nummer 1 meer bezoekers dan de nummer 3. Stel je eens voor hoe weinig bezoekers je krijgt op het moment dat je niet eens in de top 3 terecht komt...

De precieze beoordelingscriteria die zoekmachines hiervoor gebruiken zijn niet bekend. Dit is een geheim.

Wel kunnen wij een schatting maken aan de hand van vele onderzoeken. Hieruit blijkt dat meer dan 100 factoren meespelen bij de beoordeling van een website. Deze factoren zijn opgedeeld in twee onderdelen. De factoren op jouw website en de factoren buiten jouw website.

Voordat wij deze factoren moeten wij eerst wat vragen. Wat is het doel van een zoekmachine?

missie van Google

Een zoekmachine wil de zoeker zo snel mogelijk van het meest relevante antwoord voorzien. Dit is belangrijk om te onthouden

Ook al doe je nog zo veel aan SEO en heb je elk onderdeel geoptimaliseerd, heb jij geen relevant antwoord dan zal de zoekmachine deze ook niet laten zien.

De basis is dus het juiste antwoord geven op de zoekvraag. Denk jij het juiste antwoord te hebben op jouw pagina? In dat geval kan je beginnen met het optimaliseren.

Het optimaliseren van de website helpt de zoekmachine namelijk om jouw website goed te begrijpen. Dit gebeurt automatisch door een machine. Begrijpt deze jouw website niet dan wordt jij niet gevonden.

Welke factoren zijn er dan allemaal?

De factoren kan je opdelen in verschillende onderdelen. Zo kijkt een zoekmachine naar de technische kant van een website zoals laadsnelheid, header tags, meta descriptions en responsiveness is maar ook naar factoren buiten jouw website zoals backlinks en de kwaliteit van jouw content.

SEO titel en meta description?

In dit artikel vind je dan 120 factoren die je kan optimaliseren voor een beter resultaat in de zoekmachines. Alle onderdelen helpen de zoekmachines met hun doel. De zoeker zo snel mogelijk van het meest relevante antwoord voorzien. Leers hier alle 120+ SEO factoren.


#2

SEO in Hardenberg


SEO kan bedrijven in Hardenberg helpen met het verkrijgen van "gratis organische bezoekers. Deze organische bezoekers zijn (potentiele) klanten met echte vragen. Degene die gevonden wordt zal deze klanten ook binnen halen. Zoekmachine optimalisatie helpt bedrijven gevonden te worden.

In de gemeente Hardenberg zijn nu al 4700 bedrijven ingeschreven. Hier komen steeds meer bedrijven bij. Je moet als ondernemer dus wel wat doen om gevonden te worden op het internet. Begin gelijk met SEO.


#3

Hoe begin ik met SEO?


Je kan de 120 factoren bij langs gaan en hopen dat dit je website helpt bij het gevonden worden. Toch komt het letten op al die factoren niet tengoede van je verhaal. De klant zal dit absoluut merken.

Begin dus met SEO door te schrijven voor de klant. Verplaats je in de klant met zijn vragen en beantwoord deze zo kort en bondig mogelijk. Bedenk hierbij vervolg vragen en maak hier een goed lopend verhaal van. Wanneer je daarnaast rekening houd met de onderstaande 10 factoren zul je zien dat je artikel of webpagina snel in de zoekresultaten naar voren komt.


#4

De 10 belangrijkste SEO factoren van 2019


1. Backlinks

Backlinks zijn linkjes vanuit andere website die naar jouw website linken. Een linkje is als het waren een stem. Niemand stemt op iets waar je niet achter staat, zo ook niet op een slechte website. De zoekmachines gebruiken dit dus als meetinstrument. Hoe meer backlinks je hebt van goede kwaliteit (met de juiste anchortag) hoe hoger je scoort in de zoekmachine.

2. Interne links

Wij blijven nog even bij de linkjes. Nu interne linkjes. Dus linkjes van jouw website naar een ander onderdeel van jouw website. Hiermee maak je van je website een spinnenweb. Je linkt alle onderdelen van je site aan elkaar. De zoekmachines heeft dit nodig om te snappen waar jouw gehele website over gaat. Wanneer het bij deze website bijvoorbeeld over Online Marketing gaat verwijs ik naar mijn Online Marketing pagina.

3. Website snelheid

Niets is vervelender dan een slome website. Veel zoekers verlaten een langzame website voordat deze geladen is. De zoekmachine houdt hier dus sterk rekening mee. Via Google SiteSpeed kan je kijken hoe snel jouw website is voor zowel de mobiele variant als voor de desktop. Beide onderdelen moeten minimaal 80+ zijn.

4. Header Tags

In je website maak je begruik van titels, ondertitels en andere koppen. Dit zijn je header tags. Je belangrijkste header tag is de H1. Dit is waarde pagina over gaat en vaak de titel van je artikel. Doordat je de header tags op de juiste manier gebruik kan een zoekmachine heel makkelijk zien waar je pagina over gaat. Niet vergeten dus.

5. Responsive website

Steeds meer mensen gebruiken een mobiele telefoon of tablet om te zoeken via zoekmachines. Jouw website moet op elk scherm goed werken. De zoekmachines testen dit. Je krijgt minpunten op het moment dat je website niet goed werkt op een bepaald scherm.

6. De kwaliteit van je pagina

Zoals hierboven al aangeven is het doel van de zoekmachine om de zoeker zo snel mogelijk van het meest relevante antwoord te voorzien. Kwalitatieve content op je pagina zorgt hiervoor. Incomplete antwoorden en gekopieerde teksten werken niet.

7. Juiste omschrijving bij een afbeelding

De zoekmachine begrijpt de afbeeldingen op jouw website (nog) niet. Hiervoor moet je een alternatieve omschrijving toevoegen. Dit doe je door de "alt description" in te vullen. De zoekmachine begrijpt nog beter waar jouw website over gaat. Nog een voordeel, mocht je afbeelding niet laden dan wordt deze beschrijving laten zien. Het is dus ook nog eens beter voor de websitebezoeker.

8. Zorg voor een mooie klikbare titel

De zoekmachines meten hoevaak bij een zoekopdracht op jouw website wordt geklikt. Mocht jij bijvoorbeeld op plek nummer 3 te voorschijn komen in een zoekmachine maar iedereen die zoekt klikt op jouw pagina dan zal jij vanzelf naar plek nummer 1 stijgen. Andersom geldt ook dat je kan dalen indien niemand op jouw pagina in de zoekresultaten klikt.

9. Metadescription moet uitdagen

De metadescription laat de zoeker zien waar jouw pagina overgaat voordat deze op hierop klikt. Hetzelfde geldt als bij een mooie titel. Indien meer zoekers op jouw artikel of pagina klikken zal deze snel stijgen.

10. Lokale SEO

Best for last, lokale SEO. Hiermee optimaliseer je jouw website en jouw bedrijfsgegevens bij zoekmachines voor lokale zoekopdrachten. Stel dat iemand zoekt op "online marketing in Hardenberg" dan krijgt degene met je online marketing bedrijf in Hardenberg voorrang als die aan lokale SEO doet. De stappen die hierbij horen zijn:

  1. Een Google Mijn Bedrijf-profiel aanmaken
  2. Vermeldingen op bedrijvensites aanmaken
  3. Backlinks verkrijgen met in de anchortekst "bedrijfsnaam in ...
  4. Google recenties verkrijgen

Al deze onderdelen spelen een rol binnen SEO. Maar vergeet niet dat je schrijft voor een mens en niet voor een machine. Teksten geschreven voor machines zullen het namelijk altijd verliezen.