Wat is SEA?

Wat is SEA?

Search Engine Advertising is het adverteren in zoekmachiens zoals Google of Bing. Als ondernemer kan jij je product gelijk bovenaan de zoekmachine krijgen. Potentiële klanten zien je producten en diensten gelijk. Je betaalt per klik. De winnaar is degene die het meeste ROAS (return on advertising spend) behaald. Lees in dit artikel hoe je hiermee begint, wat ROAS is en hoe je hierop stuurt.


#1

Hoe begin je met SEA?


SEA is adverteren via een zoekmachine. Het is één van de beste manieren van direct marketing om je producten snel onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. De advertenties zijn zichtbaar bij zoekopdrachten die jij aangeeft.

Doormiddel van SEO kan je gratis bezoekers binnen halen via je website. Dit kost veel tijd en moeite. SEA biedt jou een mogelijkheid om binnen vijf minuten te adverteren op zoekmachines.

Hier heb je een geweldig artikel van FingerSpitz waarbij alles op het gebied van zoekmachine adverteren simpel wordt uitgelegd. Een artikel die je helpt bij het opzetten van je Google Ads account en duidelijk de basis uitlegt.

Hier leggen wij uit hoe je met SEA kunt groeien zonder budget. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Meer resultaat behalen zonder dat dit geld kost? Dat kan toch helemaal niet?

Natuurlijk kost adverteren geld. Dat is niet zo gek. Voor niets gaat de zon op en dat is ook het enige wat geen geld kost. Maar sturen op ROAS geeft je de mogelijkheid om je bedrijf schaalbaar te groeien zonder dat het je extra geld kost. Maar hoe werkt dat?


#2

Wat is ROAS


ROAS is het magische woord en het betekent Return On Advertising Spend. De letterlijke vertaling is "rendement op advetentie-uitgaven". Oftewel, wat verdien je aan je advertenties?

Normaal sturen online marketeers op vertoningen, kliks of conversies. Helaas zeggen deze nummers helemaal niets. Hoeveel rendement levert een vertoning je op? En een klik? Of een conversie?

Reken voortaan je ROAS uit. Die laat zien wat je verdient aan een advertentie. Dat doe je met de volgende formule:

De marge van een product of dienst / De (advertentie)kosten voor de verkoop

Stel dat je €500 uitgeeft aan advertenties in deze maand. Je verkoopt hierdoor 50 producten met een marge van €20. Je ROAS is in dat geval €1000 / €500 = 2

Een ROAS van 2 betekent dat je voor elke euro advertentiebudget twee euro ontvangt aan rendement. Stel je eens voor dat je opschaalt en €2000 uitgeeft aan advertentiekosten. Een flink bedrag. Je rendement stijgt dan naar €4000. Dit is je winst.

Het mooie is, je kan blijven opschalen zolang jij je ROAS maar positief houdt.


#3

SEA in Hardenberg


SEA in Hardenberg kan lokale ondernemers een enorme boost geven. Je kan met een klein budget beginnen te adverteren in de zoekmachines. Wil jij gelijk beginnen en meteen rendement draaien op je advertenties? Doe dan het volgende:

  1. Bepaal jouw product of dienst waar je het meeste rendement op behaalt
  2. Installeer Google Analytics en maak je website meetbaar
  3. Volg dit artikel en start je eerste campagne
  4. Begin enkel met één advertentiegroep met alleen exacte zoekwoorden
  5. Maak een uitdagende advertentie die exact vertelt wat de klant krijgt
  6. Ga naar apparaatcategorie en adverteer alleen op desktop
  7. Zet je budget op maximaal €100 en volg het resultaat
  8. Bereken je ROAS
  9. Is je ROAS hoger dan 1 dan schaal je op, is deze lager dan 1 dan stop je

Door je te richten op enkel exacte zoekwoorden weet je zeker dat de zoeker een koopmotief heeft. Uit onderzoek blijkt dat desktop nog steeds het meest vertrouwde apparaat is om een aankoop door te voeren. Vooral wanneer het om een duurder product of dienst gaat.

Een budget van €100 kan je al een indicatie geven of jouw advertenties rendement opleveren. Stel dat het tegenvalt geef dan niet op. Vaak zijn kleine aanpassingen genoeg om de advertenties toch te laten renderen.


#4

6 tips voor extra rendement


1. Verbeter je advertenties

Bij advertenties betaal je per klik op je advertentie. Deze moet dus precies overeen komen met wat jij aanbiedt. Wanneer jij de verwachting van de klant niet waarmaakt zal deze niet kopen. Jij betaalt dus wel voor de klik maar het levert je niets op.

2. Optimaliseer je landingspagina

De pagina waar de klant op komt nadat deze heeft geklikt noemen ze de landingspagina. Deze pagina moet ook volledig aan de verwachting van de klant voldoen. Deze pagina moet de klant van alle informatie voorzien maar ook vertrouwen wekken. Zorg dus voor een duidelijke en mooie landingspagina.

3. A/B testen

Je kan met jouw advertenties gemakkelijk A/B testen. Je kan de inhoud van je advertenties zo aanpassen dat één groep advertentie A ziet en één groep advertentie B ziet. Na bijvoorbeeld 1000 weergaven kan je kijken welke advertentie het meeste kliks oplevert en welke advertentie het beste rendeert. Ook kan je de landingspagina A/B testen.

4. Conversie optimalisatie

Door meer klanten te laten kopen verhoog jij je ROAS. Het rendement op je advertenties stijgt terwijl de kosten gelijk blijven. Je houdt hierbij meer geld over om nog meer te adverteren en op deze manier op te schalen.

5. Verhoog het bedsteedbare bedrag

Jij kan ook de focus leggen op het verhogen van het besteedbare bedrag. Door de klant niet één maar twee producten te laten kopen verhoog jij je ROAS. Je kan hierbij denken aan een kassakoopje. Wanneer de klant een duurder product aanschaft kan je een goedkoop extraatje aanbieden. Het idee is dat de klant door het duurdere bedrag het extraatje als een klein bedrag ziet. Zoek wel een extraatje uit met veel marge.

6. Herhaalaankopen stimuleren

Een geweldige manier om je ROAS te verhogen is de klant na de aankoop nogmaals te laten kopen. Hier is een uitgebreid artikel hoe je dit kan stimuleren via een simpele mail. Doe je bestaande klanten een leuke aanbieding die ze niet kunnen weerstaan.

Neem Contact Op

Wanneer jij de juiste online advertentie strategie hebt gevonden kan je heel makkelijk opschalen. Met een goed rendement op je advertentie kan je blijven groeien. Wil jij dit ook ervaren? MarketingStad helpt ondernemers met het opzetten van de juiste strategie. Neem gelijk contact op!

MarketingStad

De Mulderij 328, Hardenberg,

06 247 245 89

info@marketingstad.nl