Online marketing in Hardenberg

Wat is online marketing?

Online marketing is het inzetten van online kanalen om jouw boodschap over te brengen. Het is een aanvulling op de traditionele vorm van marketing waarbij zoveel mogelijk klanten bekend worden met de aangeboden diensten of producten. Benieuwd hoe jij online marketing in jouw bedrijf toe kan passen? Lees hieronder verder.


#1

De online marketing machine


Online marketing bestaat uit heel veel onderdelen. Je kunt het zien als een machine. Deze moet optimaal presteren, anders kost het jouw als ondernemer geld. Net zoals bij een machine vergt marketing onderhoud. Op deze pagina zijn 6 onderdelen van deze marketingmachine beschreven. Waar ga jij je op richten? Meer bezoekers op je website of meer conversie bij je huidige bezoekers?

De kunst van het meten

Online marketing is de kunst van het meten. Elke website of onderneming heeft namelijk de onderstaande "funnel". Een trechter waarbij vele onderdelen bepalen hoeveel jij verkoopt.

De Online Marketing Funnel

Deze trechter bepaalt uiteindelijk hoeveel geld jij verdient en is afhankelijk van twee variabelen. Het aantal websitebezoekers en het conversiepercentage. Beide onderdelen zijn makkelijk te verbeteren. Je hebt hier alleen wat tijd voor nodig.


#2

Inzichtelijk maken van de trechter


Het begint dus allemaal bij het inzichtelijk maken van deze trechter. Dit kan door Google Analytics te installeren en doelen te stellen. Wanneer dit geregeld is kan jij beginnen met het verhogen van jouw omzet.

Op deze pagina leer je hoe jij stapsgewijs meer uit jouw website en onderneming kan halen. De onderdelen die hieraan te pas komen zijn:

  1. Creëeren van bewustzijn
  2. Het opwekken van interesse
  3. De klant jouw product laten overwegen
  4. Jouw product in gedachten houden bij klanten
  5. De aankoop van jouw product

Schrik nu niet, het lijkt een hele klus om de klant onderaan de trechter te krijgen. Heb je geen tijd om alles door te lezen? Bekijk dan hier de 10 tips om meer klanten te krijgen. Wil jij wel de tijd nemen om meer geld te verdienen? Lees dan snel verder.


#3

Creeëren van bewustzijn


Oké, hier gaan we dan. Weet jij wie je potentiële klanten zijn? Om bewustzijn te creëren bij de doelgroep die voor jouw interessant is moet je natuurlijk wel weten wie deze "doelgroep" is.

De doelgroep waar jij je opricht zijn de zogenoemde beslissers. Een beslisser koopt uiteindelijk jouw product of dienst. Stel je voor dat je kinderspeelgoed verkoopt. Je kan dan bijvoorbeeld op basisscholen gaan flyeren om zoveel mogelijk kinderen te bereiken, dit is namelijk je doelgroep. In de praktijk blijkt alleen dat de moeder van het kind vaak beslist of het speelgoed wordt gekocht.

Door de beslisser in kaart te brengen kan jij veel gerichter klanten binnen halen. Lees hier meer over het bepalen van de beslisser.

Juiste doelgroep vinden

Nu jij weet wie de beslisser is kunnen wij beginnen met bewustzijn van jouw product of dienst creëeren bij deze beslisser. Dit betekent dat wij jouw merk gaan positioneren. Hierbij creëer je een onderscheidende posistie in de "hoofden" van jouw doelgroep.

Dit doen wij door een concrete merkbelofte te maken. Dit is een belofte die jij als ondernemer maakt naar jouw potentiele klanten. Deze boodschap vestigt zich in de "hoofden" van de potentiële klant. Een merk imago onstaat wanneer jij deze beloften waarkomt.

Kijken wij bijvoorbeeld naar het merk Volvo dan denken de meesten aan een veilige auto. Mercedes is een dure auto en Audi is een sportieve auto.

Welke mogelijkheden heb jij?

Voordat wij dit kunnen doen moeten de klanten ons wel kunnen vinden. Hiervoor hebben ondernemers verschillende mogelijkheden. Zo kun je je richten op:


1. Organische resultaten met SEO
2. Betaalde zoekadvertenties
3. Social media marketing
4. Email marketing

De bovenstaande onderwerpen zijn bekende begrippen binnen de online marketing. Waar jij je op wil focussen maakt niet veel uit. Zolang jij de focus maar op één onderdeel legt.

Het verhogen van de organische zoekresultaten betekent dat de klant jouw product of dienst beter kan vinden binnen de zoekmachines. Jouw website komt hiermee hoger in de zoekresultaten. Mogelijke klanten bezoeken hierdoor jouw website vaker. Oftewel jij krijgt meer klanten boven in de trechter

Hetzelfde geldt voor de andere onderwerpen. Elk onderdeel vergt zijn eigen handelingen. Het doel is hierbij constant hetzelfde, meer bezoekers, meer mogelijke klanten in de trechter wat resulteert in meer omzet.

Het uiteindelijke doel is dus wel duidelijk. Zoveel mogelijk online bekendheid en zoveel mogelijk mensen in de trechter krijgen.


#4

De klant interesseren


Yes, de klant weet dat je bestaat. Het moeilijkste is voorbij, de volgende stappen zijn een makkie. Je hoeft de klant alleen maar te interesseren in jouw product of dienst. Waarom moet jouw klant bij jouw kopen? Wat voor meerwaarde bied jij?

Pak even pen en papier. Schrijf eens vijf redenen op waarom de klant bij jouw een product of dienst moet kopen en niet bij concurrent X. Vul hiervoor de volgende zin in: "Onze .... (organisatie/merk/product) is voor ... (doelgroep) beter dan ... (concurrent) omdat .... (voordeel) Dit kunnen wij waarmaken vanwege .... (bewijs) en vloet voort uit onze ....(kernwaarde).

Het is misschien vreemd om dit zo in te vullen. Toch is het belangrijk om te verwoorden. Wanneer jij het bovenstaande niet kan verwoorden kan jij het ook niet overbrengen op de klant. Hoe onderscheid jouw product of dienst dan van de concurrent?

Hier is een voorbeeld: "Vetera Oldtimerverzekeringen (organisatie/merk) is voor oldtimerliefhebbers beter dan ACC Oldtimerverzekeringen omdat Vetera lagere verzekeringspremeies hanteert. Dit kunnen we waarmaken vanwege onze verzamelpolis en vloeit voor uit onze eigen liefde voor oldtimers. "

Geld verdienen

Uiteindelijk na hard zwoegen belandt de klant bij de laatste stap, de aankoop. De klant heeft het pad afgelegd en jij hebt geld verdiend. Een heerlijk gevoel. Nu is het de kunst om dit bij duizenden klanten te realiseren.

Jij hebt het moeilijkste gehad, de klant kan jouw producten immers vinden. Nu moet je bovenstaande stappen herhalen en nog meer mensen in de trechter krijgen. Hieronder staat kort opgesomd wat jij kan nog meer kan doen.

1. Meten en analyseren
2. Conversieoptimalisatie
3. Nog meer bezoekers
4. Email lijst opbouwen en herhaal aankopen stimuleren