Meetbaarheid op jouw website?

Meten = Weten?

Online Marketing begint altijd met het meetbaar maken van de online resultaten. Door alles op je website te meten kan jij de juiste beslissingen maken. Moet je dan echt alles meten? Ja echt alles wat voor jouw bedrijf interessant is. Dus niet alleen het websitebezoek maar ook offline kan jij heel veel meten. Wanneer jij je kan focussen op de onderdelen die geld voor jou verdienen zal de winst snel toenemen. Maar hoe begin je hiermee?


#1

Hoe maak je alles meetbaar?


Het volgende verwacht je echt niet... Maar wanneer je alles wat voor jouw interessant is meetbaar maakt moet je eerst bepalen wat voor jouw interessant is.

Dit is de belangrijkste stap in het proces. Weet jij wat je wilt meten? Zo kan je van alles meten. Het aantal kliks, bezoekers, gebruikers, paginaweergaven of de gemiddelde tijd dat een bezoeker op je website zit.

Wat is belangrijkste van al deze KPI's? De term KPI zegt het eigenlijk al. Een KPI is een kritische prestatie indicator. Het gaat dus om de prestatie, oftewel het doel van je website.

Bepaal dus eerst het doel van de website en bekijk vervolgens hoe je dit gaat meten. Het belangrijkste van je website is natuurlijk die verkoop of lead.

Wanneer deze bekend is zoek je de KPI die hierbij hoort. Op een webshop is het bijvoorbeeld de bedankpagina na de aankoop. Deze pagina laat namelijk zien dat de klant een aankoop heeft gedaan.

Maar het kan ook zomaar een mailtje zijn die automatisch wordt verstuurd, een telefoongesprek of bijvoorbeeld een klant die een mailadres achterlaat.

Nu je weet wat je wilt meten gaan wij kijken hoe je dit ook echt kan doen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen online en offline activiteiten.


#2

Meetbare website resultaten


Google Analytics jouw als ondernemer bij het meten van de website activiteiten. Lees hier hoe Google Analytics installeert op je website.

Vervolgens gaan wij doelen stellen in Google Analytics. Hier kan jij aangeven wat voor jou de belangrijkste activiteiten op jouw website zijn.

Dit gaat als volgt, je klikt op het beheerders icoontje links onderin

icoontje beheerder analytics

Vervolgens ga je in de meest rechtse kolom naar doelen

icoontje doelen google analytics

Je komt dan in onderstaand overzicht terecht:

overzicht doelen

Hier kan je je doelen beheren. Onthoud goed dat deze doelen je laten zien wat jij wilt bereiken op je website. Deze gaan we nu dus aanmaken. Klik hiervoor op nieuw doel

Google Analytics - nieuw doel

Nu kan je aangeven of je een template wilt gebruiken of dat je zelf een doel aan wil maken. Mocht één van jouw doelen bij de templates staan kies deze dan uit. In de meeste gevallen kiezen wij voor een custom doel

In de volgende stap vul je de beschrijving in. Wanneer dit de bedank pagina is kan je als omschrijving aankoop of lead invullen. De doelruimte staat standaard op 1 en loopt automatisch op. Je kan maximaal 20 doelen invullen.

Het type doel is altijd "bestemming" indien het om een url gaat. Aangezien wij willen meten wanneer iemand een aankoop doet en op de bedank-pagina komt kiezen wij hiervoor. De andere opties geven ons de mogelijkheid om de klant te volgen wanneer deze niet van url verandert. Dus bijvoorbeeld tijden het kijken van een video of bij het invullen van een formulier

Google Analytics - bestemming

In de derde stap vul je alleen de url in van je bedank-pagina. Let goed op, je vult alleen hetgene in wat na de .nl van je website komt. Zie hieronder een voorbeeld.

Google Analytics - instellen van een doel

Je ziet hier ook de opties "waarde" en "trechter" staan. "Waarde" spreekt voor zich, mocht iemand €20 waard zijn indien deze op je bedank-pagina komt kan je dit hier invullen. Bij "trechter" kan je een echte trechter maken. Je vult dan alle url's in die de klant op jouw website doorloopt voordat hij op jouw bedank-pagina komt. Onder "Conversies" zie je nu een trechter staan.

Google Analytics - de trechter

Deze trechter kan je helpen bij het bepalen bij welke stappen de klanten stoppen met het aankoop traject.

Na het instellen van al je doelen duurt het even voordat je data goed is ingeladen. Dit komt doordat Google Analytics alleen na het instellen de data verwerkt. Houd hier dus rekening mee.

Je hebt nu je eerste doelen ingesteld, goed bezig!


#3

Offline meetbaarheid


Geloof het of niet, hier kan je als ondernemer de meeste winst behalen. Met offline meetbaarheid bedoel ik alle onderdelen die bijdragen aan een verkoop maar die niet via je website verlopen. Zoek hierbij naar hetverband tussen dit onderdeel en het aantal verkopen. Hierbij kan je denken aan:

  1. Het aantal inkomende telefoontjes/mailtjes/post
  2. Het aantal uitgaande telefoontjes/mailtjes/post
  3. Gemiddelde gesprekstijd
  4. Het aantal afspraken
  5. Het offline marketing budget
  6. Gemiddelde rendement per verkoop

Natuurlijk zijn hier nog veel meer aspecten die je meetbaar kan maken. Ga de belangrijkste taken eens meten en zoek het verband met de verkoop. Hoeveel telefoontjes heb je bijvoorbeeld nodig om een product of dienst te verkopen wanneer je aan koude aquisitie doet?

Zoek verbanden en wanneer je deze vindt verhoog de impact van deze activiteiten. Je zult zien dat je winst heel snel toeneemt wanneer jij je op de juiste onderdelen focust.


#4

5 interessante website KPI's


1. Unieke pagina weergaven

Dit laat zien hoeveel unieke pagina weergaven je website genereert. Bekijk altijd de unieke pagina weergaven en niet de "gewone" pagina weergaven. Deze laat dus meerdere weergaven zien per bezoeker en is vaak incorrect.

2. De gemiddelde tijd op de pagina

Dit laat zien hoe lang de klant gemiddeld jouw pagina bezoekt. Je zult zien dat hier veel verschil in zit. Ook kan het verschillende betekenissen hebben. Normaal gesproken wil je dat je klant zolang mogelijk op je pagina blijft. Dit laat aan de zoekmachine zien dat je pagina heel uitgebreid is. Je moet echter wel kort en duidelijk zijn zodat de klant het snapt. Wanneer de klant heel lang op je pagina is en daarna over hetzelfde onderwerp verder zoekt op een zoekmachine laat dit de zoekmachine ziet dat je pagina niet duidelijk genoeg is. Is de gemiddelde tijd heel erg kort op je pagina dan lijkt het erop dat de pagina de klant niet bevalt. De klant gaat dan snel verder. Wees dus uitgebreid, overzichtelijk en duidelijk.

3. Bouncepercentage

Wanneer de klant op jouw pagina komt en gelijk en niet verder klikt naar een andere pagina noemen ze dit een bounce. Dit kan twee dingen betekenen, de klant heeft gevonden wat hij zocht of de klant vindt de pagina niets en gaat op zoek naar iets anders. Heeft één van je pagina's een bouncerate lager dan 5%? Dit kan duiden op een foute installatie van Google Analytics op je website.

4. Kanalen

Websitebezoek komt altijd via verschillende kanalen op jouw website. Dit meet Google Analytics voor jou. Ga naar Acquisitie -> Alle verkeer -> Kanalen om te bekijken waar jouw website verkeer vandaan komt.

5. Bron/medium

De statestieken van Bron/medium laten zien vanuit welke bronnen jouw website bezoek komt. Onder Acquisitie -> Alle verkeer -> Bron/medium zie je vanuit welke bronnen het verkeer komt. De (direct) / (none) laat zien dat je website verkeer of direkt de url goed intypt of dat Google Analytics niet kan meten waar deze website bezoekers vandaan komen.

Neem Contact Op

Wil jij ook alles op je website meetbaar hebben en sturen op de juiste onderdelen? Neem dan gelijk contact op!

MarketingStad

De Mulderij 328, Hardenberg,

06 247 245 89

info@marketingstad.nl