Google Analytics voor beginners

Wat is Google Analytics?

Online Marketing begint altijd met het meetbaar maken van de online resultaten. Google Analytics helpt om websitebezoek van een pagina te registreren. Dit programma registreert standaard gegevens maar kan ook hele specifieke gegevens meten. Het is een programma wat gratis wordt aangeboden door Google. Ideaal om te beginnen met meten en een belangrijk onderdeel binnen jouw online marketing strategie. Hieronder lees je hoe Google Analytics op jouw website kan installeren en vele tips.


#1

Hoe werkt Google Analytics?


Google Analytics biedt inzicht in het gebruik van een website. Tijdens het instellen van Analytics wordt een stukje code op alle pagina's van jouw website geplaatst. De code ziet er ongeveer zo uit:

<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-12345678-1"><script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag('js', new Date());

gtag('config', 'UA-123456789-1');
</script>

Deze code stuurt data van jouw website door naar het Google Analytics dashboard. Analytics koppelt de opgeslagen data dus aan jouw unieke ID. Je ID zie je staan achter UA- in de code.

Een dashboard bevat veel standaard gegevens. Hieronder ze je een voorbeeld van een Dashboard op het moment dat je begint met Google Analytics.

Google Analytics voor beginners

Google Analytics is erg uitgebreid. Misschien wel iets te uitgebreid. Soms zie je door de bomen het bos niet meer, maar niet getreurd. Hieronder staat aangegeven wat jij moet doen om Google Analytics goed te installeren.


#2

Installeren van Google Analytics


Google biedt jou meerdere mogelijkheden om Google Analytics te installeren. Gelukkig is de eerste stap voor iedereen hetzelfde.

Ga via Google Analytics naar het inlogscherm. Heb jij nog geen gmail account? Maak deze dan aan via de link: Gmail account aanmaken

Nadat je bent ingelogd kom je in het dashboard van Google Analytics. Hierin staan fictieve gegevens. Nu klik je op het onderstaande icoontje.

icoontje beheerder analytics

Je bent nu in het dashboard van de beheerder terecht gekomen. Hierin kun je alle instellingen wijzigen die betrekking hebben op jouw account. Hier doen we eerst niets mee. Je klikt nu op "Tracking Info" en vervolgens op "Tracking Code" zoals hieronder is weergegeven.

Google Analytics voor beginners

Je ziet nu de Google Analytics code staan met jouw unieke Google Analytics ID. De tweede stap is het toevoegen van de code aan jouw website. Dit kan echter op meerdere manieren. Hieronder staan de mogelijkheden weergegeven.

  1. HTML code zelf toevoegen
  2. Website met een CMS (Wordpress, Joomla of andere website)
  3. Google Tag Manager

1. HTML code zelf toevoegen

Heb jij zelf je website in beheer? Dan kan jij gemakkelijk de Google Analytics code toevoegen aan jouw website. Deze moet op elke pagina worden geplaatst gelijk na de <Head> tag. Wanneer deze correct is geplaatst ziet het er als volgt uit:

Voorbeeld analytics code

2. Website met een CMS

Bij een website met een CMS (Content Management Systeem) is het mogelijk om een plugin te downloaden. Deze plugin plaatst stukjes code tussen de bestaande code van je website. In dit voorbeeld gebruiken wij het populaire Wordpress.

De eerste stap is het toevoegen van een plugin. Klik in het dashboard op "Plugins" en vervolgens op "Add new" of in het nederlands op "voeg toe". Zie onderstaande afbeelding.

Google Analytics voor beginners

Hierin zoek je een analytics plugin op. Het maakt niet uit welke je hiervoor neemt. Ze lijken allemaal op elkaar.

Vervolgens hoef je alleen maar jouw persoonlijke analytics ID uit stap 1 in te vullen.

Google analytics ID

Daarna druk je op opslaan. De plugin plaatst de code op al jouw pagina's.

Gebruik jij een ander CMS? Google even de naam van het programma wat jij gebruikt en de zin "toevoegen Google analytics". Je ziet hier een duidelijke uitleg. Mocht je er toch niet uitkomen? Stuur mij dan even een mailtje


#3

Waar moet je op letten?


Meten = weten, maar je moet zeker weten dat je het juiste meet. Hoe vervelend is het dat jij beslissingen onderbouwt op verkeerd geïnterpreteerde gegevens?

Het komt bij bedrijven vaak voor dat zij niet de gegevens meten die zij willen meten. Althans de gegevens worden verkeerd geïnterpreteerd. Hoe let je hierop?

Door zelf duidelijk te hebben welke gegevens jij wilt meten. Dit is het belangrijkste. Wanneer jij duidelijk hebt wat je wilt meten kan jij hier KPI's bij zoeken. Deze KPI's koppel je vervolgens aan de data vanuit jouw website.

Op deze manier meet jij wat je wilt meten en heb je kloppende data. Controleer elk kwartaal of je KPI's nog kloppen en hier geen grote uitzonderingen bij zitten.

Wil je tips hoe jij KPI's op kan stellen? Neem dan gelijk contact op.

Neem Contact OP

Heb jij vragen over het bovenstaande en lukt het jouw niet om Google Analytics goed te installeren? Neem dan gelijk contact op.

MarketingStad

De Mulderij 328, Hardenberg,

06 247 245 89

info@marketingstad.nl

Ontworpen door Maarten Stad