Conversie optimalisatie in Hardenberg

Conversie optimalisatie: Resultaat verdubbelen

Conversie optimalisatie, of Conversion Rate Optimalisation (CRO) is het verbeteren van je website om meer conversies te verkrijgen bij hetzelfde aantal bezoekers. Een belangrijk onderdeel binnen de online marketing. Door dit percentage te verbeteren kan het rendement van je website enorm toenemen. Met hetzelfde aantal bezoekers behaal je namelijk meer conversies. Lees hier wat je moet doen en waar je op moet letten.


#1

Wat is een conversie?


Een conversie is een door jou bepaalde actie de klant uitvoert. Dit kan een aankoop zijn of het aanvragen van een gesprek. Dit bepaal je dus zelf.

Dit maakt het gelijk ook gevaarlijk. Wat levert deze conversie jou op? Het is mooi dat steeds meer mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief mits het je uiteindelijk geld oplevert.

Om de resultaten goed te meten kan je het beste een bedrag koppelen aan de conversies die een klant op jouw website uitvoert. Voor een aankoop is dat makkelijker dan voor een inschrijving van je nieuwsbrief. Hier moet je dan doorrekenen hoeveel dit jouw uiteindelijk oplevert.

Met deze conversies ga je uitrekenen wat het conversiepercentage van jouw website is. Het doel is dus als eerst het percentage goed meten, weten wat het betekent en vervolgens dit percentage verbeteren.


#2

Waarom conversie verhogen?


Stel dat je zegt dat een conversie een aankoop is van een product. Bij een percentage van 1% heb je 100 bezoekers nodig om één product te verkopen.

1% conversie

Je steekt veel tijd, moeite en geld om dit aantal bezoekers te verhogen naar 200. Nu realiseer je hier 2 aankopen mee.

Verdubbeling van bezoekers

Stel dat je niet meer bezoekers gaat werven maar je conversiepercentage verhoogt naar 2%. Je hebt nu bij 100 bezoekers ook 2 aankopen gerealiseerd.

Verdubbeling van conversiepercentage

Nu komt de truc, richt je op beide processen. Wat gebeurt hier nu? Je stijgt niet alleen met het aantal bezoekers maar je bezoekers doen ook meer aankopen. Je verkoopt nu niet één maar vier artikelen.

Verdubbeling van conversiepercentage en aankopen

Meer bezoekers kun je aantrekken door te beginnen met SEO of SEA. Lees hieronder op wat voor manier je het conversiepercentage van jouw website kan verhogen.


#3

Op wat voor manier doe je dat?


Zoals alles bij online marketing begint het met het meten van je website. Voor het meten van het conversiepercentage meet je de volgende KPI’s:

  1. Websitebezoek
  2. Conversies
  3. Verschillende pagina’s in het aankooptraject

Het algemene conversiepercentage reken je uit door het aantal conversies te delen door het websitebezoek. Niet echt moeilijk hé? Dit percentage is erg algemeen en bijna niet te optimaliseren. Wil je echt met dit percentage aan de slag dan gaan wij de diepte in.

Je bepaalt de stappen van het verkooptraject op je website zoals onderstaand voorbeeld.

Meetbare stappen website

Nu zie je het conversiepercentage staan van 1%. Een duidelijk beeld waarbij je ook bepaald welke pagina’s je wilt verbeteren.

Onthoud wel dat het nog nooit is voorgekomen dat iemand een conversiepercentage van 100% bereikt wanneer klanten meerdere stappen moeten doorlopen.

Wel kan je nu gaan nadenken waarom klanten je website verlaten. Zijn de knoppen niet duidelijk genoeg? Is de informatie niet wat ze zoeken? Is het product te duur?


#4

Waar begin je met optimaliseren?


Zoals je ziet verlies je 50 bezoekers van stap 1 naar stap 2. Dit is natuurlijk niet gek aangezien stap 1 de homepage is. Het is aan te raden om het optimaliseren te beginnen vanaf de eerste stap in het aankooptraject. In dit voorbeeld is het bij stap 2.

Nu rekenen wij het verlooppercentage uit.

  1. Stap 2 naar stap 3 - 60%
  2. Stap 3 naar stap 4 - 50%
  3. Stap 4 naar stap 5 – 66,7%

Begin altijd bij de pagina met het meeste verloop. In ons geval is dit de aankooppagina. Hier kan je de meest winst behalen. Probeer zelf logisch na te denken wat je hier kan verbeteren. De klant laat niet zo maar persoonsgegevens achter op een website. Jouw website moet vertrouwen uitstralen, zekerheid bieden, gebruiksvriendelijk zijn en professioneel overkomen.

Voldoe jij volgens de klant aan deze voorwaarden dan zal de klant sneller overgaan tot de aankoop. Meer aankopen bij hetzelfde aantal bezoekers betekent een hoger conversiepercentage.

Bekijk hier aan welke voorwaarden jouw website moet voldoen om de klant meer te laten kopen

Neem Contact Op

Wil jij ook het conversiepercentage van je website verbetern? Neem dan gelijk contact op!

MarketingStad

De Mulderij 328, Hardenberg,

06 247 245 89

info@marketingstad.nl